Idag använder sig många företag av en tredje part för att kommunicera med företagets kunder. Så om du har funderat på att outsourca kundsupporten är du långt ifrån ensam. Det finns dessutom mycket att vinna på att tillhandahålla kundtjänst online via en samarbetspartner.
För idag är kunder vana att kunna kommunicera via de kanaler som de föredrar. Det kan till exempel röra sig om e-post, chatt, sociala medier eller telefon. Och som du säkert känner till bör man som företag kommunicera med kunden i den kanal som denne föredrar.
Därför är kundtjänst online via chattfunktion populärt
När det kommer till direktchatt finns det flera anledningar till att många kunder föredrar denna kontaktväg. Dessa är några av de främsta orsakerna:
- Det är bekvämt för kunden att chatta med en kundtjänst online. Genom direktchatt kan kunden upprätta en direktkontakt med kundtjänsten. Som kund har man dessutom möjligheten att multitaska medan man chattar med supporten. Så även om kunden behöver vänta lite på svar kan hen göra annat under tiden som hen väntar. Och till skillnad från vid e-postkontakt kan ärendet avhandlas på relativt kort tid.
- Det går ofta fortare att chatta än att få hjälp på andra sätt. En nöjd kund är en bra kund. Och ett sätt att hålla kunden nöjd är att hålla nere väntetiden i kundtjänsten. Detta görs enkelt och effektivt med direktchatt – det är faktiskt ett av de bästa sätten att maximera produktiviteten på supportavdelningen. Hur man än vrider och vänder på det går det vanligtvis fortare för kunden att få svar via en chatt än via andra kontaktvägar. Därför är det en kontaktväg som har fördelar för såväl kunden som för ditt företag.
- Direktchatt är en kontaktväg som bygger långsiktiga kundrelationer. För att ett företag ska kunna vara långsiktigt framgångsrikt är det viktigt med långsiktiga kundrelationer. Dessa säkerställer nämligen kundnöjdhet och att kunderna får en bra upplevelse längs hela kundresan. Och kunder som får bra support via direktchatt är ofta mer benägna att bli nöjda och återkommande kunder. Även detta är såklart en vinn-vinn-situation för både kunden och ditt företag.