Har ett företag problem med kommunikationen eller står inför en större förändring av företaget i och med att det utvidgas kommer nya utmaningar. Kommunikationen inom företaget är avgörande och en interim CIO från Brightmill kan därför vara nödvändig.

Vad gör en interim CIO?

CIO står för Chief Information Officer och styr över det interna kommunikationssystemet i företaget. En interim CIO har därför ansvar att se till att det finns en fungerande kommunikation men endast inom en begränsad tid. En interim CIO kan vara bra om den ordinarie är sjuk, om det behövs hjälp vid rekryteringsperioder eller liknande. Om företaget kört fast och behöver extern kompetens för att gå vidare är en interim CIO en perfekt lösning eftersom denne har nya ögon och andra perspektiv.

Varför en interim CIO är bra att anställa

Det är vanligt att företag fastnar i gamla strukturer och rutiner eftersom företag ofta har anställda som inte kommer på nya lösningar och därmed begränsar möjligheten att växa. En interim CIO kan bryta detta mönster och skapa nya vägar att gå vilket kan utveckla företaget. Ibland kan inte ordinarie personal leda förändring framåt eftersom företaget är emot det av någon anledning. Därför kan inhyrd personal sätta bollen i rullning och skapa förändring.

Digitalisering

En interim CIO:s uppdrag är sålunda att driva digitaliseringen framåt och hjälper till att vända avdelningar som inte fungerar. Det handlar om att driva bolaget framåt. Digitaliseringsboomen fortgår och det handlar om att hitta smarta system som alla kan använda.

  • Det handlar om att ta bort onödiga moment och arbete som inte behövs göras lokalt eller manuellt.
  • Det är viktigt att få in kommunikation och logik, som exempelvis robotar och AI som ger bra stöd i beslutsprocessen.
  • Hur man använder sina resurser är viktigt, eftersom mycket arbete läggs på helt oväsentligt arbete.
  • Grundförutsättningen är att alla som arbetar är ett team, och ännu viktigare i och med digitaliseringen. Om man jobbar tillsammans kan fantastiska saker hända och utvecklingen kan starta.
  • Medarbetare och avdelningar kommer till följd av bättre digitala hjälpmedel att kunna kommunicera bättre och effektivare. Detta leder till att tid som slösats på ineffektiv kommunikation kan användas för företagets utveckling.